Putsat sadlar och träns

 
Såhär har det sett ut hemma hos familjen Määttä idag när deras yngsta dotter har putsat sadlar och träns, hehe. Men nu har skruttarna ren och fin utrustning tills morgondagens ridtur. 
 
Min morgon började med att slänga gubben till jobbet innan jag begav mej hemåt för att ta ut hunden på en promenad. Jag tror dock att hon var mera sur än glad över att vara på promenad i snöovädret. Helskinnade, men frusna kom vi oss hem iallafall. Böt kläder och gick ut till stallet för att ta ut hästarna på varsin ridtur. Jag hade tänkt ta Zorro först, men han var riktigt sneaky och bestämde sig för att springa undan istället för att komma med ut på en ridtur. Så jag tog Mama först istället så fick herremannen springa av sej i hagen sålänge jag var ute med Mama på ridtur. Jag fick verkligen jobba hårt med henne idag. Jag märker att när jag inte har ridit henne på länge så är hon inte alls lika som hon brukar vara under våren/hösten när det är nästan bara jag som rider henne. Hon har egna ideér att småtrava hela tiden samt att börja trava iväg när hon själv vill. Det är något som ska bort! Så idag var det jag som bestämde när vi travade och när vi skrittade. Och jag krävde av henne en sån trav som gick i snigelfart, mest för att få bort rustraven som hon har. Det tog sin tid innan hon förstod vad jag menade, men till sist fick vi in en riktigt supersakta trav som jag riktigt bra kunde sitta ner i. Dessutom märkte hon att det var jag som bestämde när hon fick trava och när hon skulle skritta. YES! När vi återvände till stallet var det en genomsvettig Zorro som stod i hagen. Tog ändå ut honom på en ridtur trots att han var grymt trött och slö efter att ha sprungit av sig i hagen. Det var svårt att koncentrera sig när jag var på ridtur med Zorro, eftersom snöovädret hade blivit värre och snön piskade i ansiktet. Usch! 

Har inga planer för resten av kvällen så jag tänker sitta och lösa korsord, lyssna på musik, blogga samt prata strunt med mor och far. Ska även gosa lite extra med hunden innan jag sen ska hämta gubben från jobbet kl. 12 inatt. Håhhååjaa, vilken fullspäckad dag! 

Kommentarer:

1 Mamma:

Luktar häst i hela huset 😜

Kommentera här: